I- Programyn De?erlendirilmesi:
Yeni ilkö?retim programyna bakyldy?ynda; ça?yn gereklerine uyan ve birçok Avrupa ülkesinde farkly form atlarla da olsa uygulanan, ö?renciyi e?itimin merkezine alyp ö?retmeni rehber konumda tutan bir programdyr.
Program içerik olarak bakyldy?ynda; ayryntyly olarak hazyrlandy?y ve tüm ö?rencilere hitap etti?i görülmektedir
Programyn olumlu ve olumsuz yönleri ?u ?ekilde syralanabilir:
Olumlu Yönleri:
1- Ö?renciyi merkeze alan ö?retmeni rehber konumuna (orkestra ?efi) getiren bir programdyr. Bu özelli?inden dolayy ö?renciler derste uygulanan etkinliklerde sykylmamakta, etkinliklere katylym artmakta ve etkinlikler içerik olarak synyfyn içerisindeki farkly ö?renme düzeyi gruplaryna hitap etmektedir.
2- Program içerik olarak ö?renciyi ön plana aldy?y için; ö?renci derste daha fazla söz almakta ve bu sayede Türkçe dil kabiliyetinde önemli sayylabilecek geli?meler görülmektedir.
3- Programdaki etkinliklerin bazylarynyn el becerisi gerektirmesi, ö?rencilerin el becerisi kabiliyetlerinin geli?mesini sa?lamaktadyr.
4- Ö?renci merkezli e?itim oldu?u için herkes söz almakta, synyfta küçük bir sosyal topluluk olu?makta dolayysyyla ö?renciler toplum hayatyna ve toplumun de?erlerine hazyrlanmaktadyrlar.
5- Derslerdeki etkinlik çaly?malary ö?rencilerin geneline hitap etti?i için ço?u ö?renci etkinlikleri sorunsuz olarak tamamlayabilmekte, bu da ö?rencilerde “ben ba?arabilirim.” ?eklinde güven duygusu olu?masyny sa?lamaktadyr.
6- Program içerik olarak ö?rencileri ara?tyrmaya sevk etmekte, merak duygusu uyandyrmakta ve ö?renciye yeni bilgiler edinme süreci sa?lamaktadyr.
7- Yapylan grup çaly?malarynda payla?ym, sorumluluk alma, koordine çaly?ma, i? bölümü vb özellikler geli?mekte toplum içerisinde kendisini daha iyi ifade edebilmektedir.
8- Program ö?rencilere yaratycy dü?ünmeye adym adym sevk etmektedir.
9- Ö?renci de?erlendirme formlarynda kendisini ve arkada?laryny de?erlendirmektedir.
10- Program ö?rencilere demokratik özellikler kazandyrmaktadyr.
Programyn Olumsuz Yönleri ve Çözüm Yollary:
1- Programdaki etkinliklerin çok olmasy süre açysyndan problemler ortaya çykarmakta ö?retmenin ö?renme sürecinde kendi etkinliklerini olu?turmasyny engellemektedir. Bu sorun etkinliklerin azaltylmasy ile çözümlenebilir.
2- Özellikle kalabalyk synyflarda programyn uygulanmasynda ve de?erlendirme sürecinde sorunlar ya?anmaktadyr. Bu sorun yeni ek dersliklerin yapylmasy ve synyf mevcutlarynyn synyrlandyrylmasy ile çözülebilir.
3- Etkinliklerde materyal sykyntysy ya?anmakta, ö?retmene derse hazyrlyk a?amasynda daha fazla süre ayyrma zorunlulu?u ortaya çykarmy?tyr. Etkinliklerde kullanylacak ana materyaller okullara gönderilebilir yada yyl içerisinde yapylan materyaller saklanarak bir materyal havuzu olu?turulabilir.
4- Özellikle kyrsal kesimde görev yapan ö?retmenler etkinliklerde ö?rencilerin hazyr bulundurmasy gereken araç ve gereçler konusunda veli ilgisizli?i nedeniyle sorunlar ya?amaktadyr. Bu sorun bu bölgelerdeki okullara kyrtasiye malzemesi gönderilerek çözümlenebilir.
5- De?erlendirme hem kyrtasiye sarf malzemeleri hem de de?erlendirme formlarynyn doldurulmasy açysyndan sorunlar ortaya çykarmaktadyr. Bu de?erlendirme formlarynyn azaltylmasy ile çözümlenebilir.
6- Program seminerler aracyly?y ile ö?retmenlere tam olarak anlatylmamy?, bazy ö?retmenlerin program içeri?i ve uygulanmasy ile ilgili sorunlar ya?ady?y görülmektedir. Bu durum ö?retmelere hizmet içi e?itim seminerleri verilerek çözümlenebilir.
7- Programyn veli aya?ynda sorunlar bulunmaktadyr. Bunun nedeni programyn velilere tam olarak anlatylamamy? olmasy ve velilerin yeni programa olan ilgilerinin azly?ydyr. Tv programlary hazyrlanarak ve reklamlary çok iyi yapylarak bu durum düzenlenebilir.
8- Yeni programda konular eski programa göre oldukça hafifletilmi? bazy konularyn yüzeysel olarak i?lenmesi istenmi?tir. Bu durum özellikle zeka düzeyi yüksek olan ö?rencilerde sorunlar olu?turmakta, bu ö?renciler derste sykylmaktadyr. Bu durum konularyn i?lenmesinde ö?retmene daha fazla esneklik verilmesi ile çözümlenebilir.
9- Program eski programa göre çok farklylyklar göstermesine ra?men çok kysa bir hazyrlyk dönemi sonunda (1 Yyl) uygulanmaya ba?lamy?tyr.
10- Yeni programda etkinliklerin çoklu?u özellikle haftalyk 4 ders saati olan matematik dersinde uygulama açysyndan sorunlar olu?turmaktadyr. Matematik ders saatinin artyrylmasy ile çözümlenebilir.
Sonuç olarak programda sorunlar olmasyna ra?men ça?yn gereklerine uygun bir programdyr. Programdaki eksik yönler zamanla düzeltildi?inde programyn de?eri daha iyi anla?ylacaktyr.
II. Ö?retmen Kylavuz Kitaplary:
Ö?retmen kylavuz kitaplary ö?retmene yol gösterici kitaplardyr. Ö?retmenin hangi etkinli?i nasyl ve ne zaman yapaca?yny syrayla anlatmaktadyr.
Olumlu Yönleri:
1- Ö?retmenin dere hazyrlanmasy ve ders esnasynda önemli bilgilere yer vermektedir.
2- Ders kazanymlary ile ilgili gerekli bilgiler verilmektedir.
3- Ö?renci de?erlendirme formlary, de?erlendirme açysyndan yeterlidir.
4- Dersler arasy disiplinler ve ili?kilendirmeler ö?retmen açysyndan kaynak olu?turmaktadyr.
5- Kitaplaryn renkli ve etkinliklerin nasyl yapylaca?ynyn görsel olarak gösterilmi? olmasy ö?retmene yol göstermektedir.
Olumsuz Yönleri:
1- Kylavuz kitaptaki yönergeler okunmasyna ra?men anla?ylamamakta ve uygulamada sorunlar ya?anmaktadyr. Bu durum yönergelerin daha iyi açyklanmasy ile düzeltilebilir.
2- Matematik kylavuz kitaplaryndaki üniteler ders saati olarak verilmi? fakat konulara kaç ders saati ayrylaca?y belirtilmemi?tir. Örne?in; Matematik dersi II. Ünite sayylar alemi ünitesinde toplam süre 25 ders saati gözükürken, do?al sayylar alt ö?renme alanyndaki tek ve çift do?al sayylar konusunun kaç ders saati süresince i?lenece?i belirtilmemi?tir. Bu durum programlamanyn konu bazynda kaç ders saati i?lenece?i belirlenerek çözümlenebilir.
3- De?erlendirme sürecinde zaman ve kyrtasiye sarfiyaty açysyndan sorunlar olu?turmaktadyr. Bu sorun de?erlendirme formlary azaltylarak çözümlenebilir.
4- Matematik kylavuz kitaplaryndaki açyklamalar sadele?tirilmeli ve anla?ylyr bir dilde olmalydyr.
Matematik Ders Kitaby De?erlendirmesi:
Matematik ders kitaplary geçti?imiz yyllara göre çok güzel içerikli ö?rencinin ilgisini çeken bir yapydadyr. Genel anlamda ders kitaplary ö?renci seviyesine uygundur.
Olumlu Yönleri:
1- Konular ö?rencinin ö?renme düzeylerine uygun hazyrlanmy?tyr.
2- Konular resimli ve örneklendirilmi? ?ekilde hazyrlandy?y için ö?rencilerin daha çok ilgisini çekmektedir.
3- Konular günlük hayatla ili?kilendirilmi?tir.
Olumsuz Yönleri:
1- Konular da?ynyk olarak serpi?tirildi?i için uygulamada zorluklar çekilmektedir.Bu durum konularyn yeniden da?ytylmasyyla çözümlenebilir.
2- Bazy kitaplarda basym hatalary nedeniyle konularyn sayfa sayylarynda farklylyklar bulunmaktadyr.Bu durum kitaplaryn yeniden gözden geçirilerek hazyrlanmasyyla çözümlenebilir.
3- Konularda genel olarak fazla ayryntyya girilmeyerek yüzeysel olarak geçilmi?tir.Bu durum synyfta zeka düzeyi yüksek olan ö?rencilere hitap etmemektedir.Bu sorun konularyn i?lenme sürecinde ö?retmene daha fazla esneklik tanynmasyyla çözümlenebilir.
4- Özellikle matematik ders kitabynda bulunan bazy konularyn çaly?ma kitabynda etkinlikleri verilmemi?tir.Bu durum çaly?ma kitabyna gerekli etkinlikler eklenerek düzeltilebilir.
5- Matematik ders kitabynda verilen etkinlikler sayy olarak çok. Bu durum etkinliklerin azaltylmasy ile düzeltilebilir.
Çaly?ma Kitaby:
Olumlu Yönleri:
1- Ö?renci merkezli olmasy farkly zeka düzeylerine hitap etmesi ,etkinliklerde daha çok yaparak ya?ayarak ö?renme tekni?inin kullanylmasy ö?rencilerin derse olan ilgilerini arttyrmakta ve dersi sevmelerine katky sa?lamaktadyr.
2- Ö?renciler etkinlikler sayesinde payla?ma ve sorumluluk duygulary artmaktadyr.
3- Çaly?ma kitabyndaki etkinlikler ö?rencilere hitap etti?i için derse katylym artmaktadyr.
Olumsuz Yönleri:
1- Konuyla ilgili aly?tyrmalara fazla yer verilmemi?.Bu durum bu bölümlerin yeniden düzenlenmesiyle çözümlenebilir.
2- Bazy etkinlikler ö?renci seviyelerine uygun de?il bu etkinlikler yeniden gözden geçirilmelidir.
3- Etkinlikler hazyrlanyrken çevre faktörleri alynmamy? uygulamada zorluklar ya?anmaktadyr.
4- Bazy etkinliklerdeki soyut kavramlar çocuklaryn düzeylerine hitap etmemektedir.Bu kavramlar somutla?tyrylmalydyr.
5- Çaly?ma kitabyndaki etkinliklerin konulara göre da?ylymynda aksaklyklar vardyr.Bu bölümler yeniden düzenlenmelidir.
(alıntı)