Taki Akkuş
Ortak çalışmada, Aile ve öğretmen ilişkileri:
Çocuk eğitimi ana babanın tabi bir hakkı ve görevi olmakla beraber, ana baba bu hak ve görevini, çocuk okul yaşına geldikten sonra öğretmenle paylaşır. Onun için okul ile aile daima birbirlerinin tamamlayıcısıdır. Unutulmamalıdır ki okul ne kadar mükemmel olursa olsun, ne okul, ailenin: ne de öğretmen, annenin yerini alamaz. Her ikisi de birbirlerine daima yardımcıdırlar.
Çocuk eğitimde çalışmaların verimli olabilmesi için, öğretmenin aileyi ailenin de öğretmeni yakından tanıması ve birbirleriyle ilişki kurmaları çok önemlidir. Ancak bu ilişki karşılıklı konuşma ve anlaşmalarla çocuğu yakından tanıyarak, problemlerin çözülmesini sağlayacak değer ve nitelikte olmalıdır. Böylece aile ile çocuğun ve dışındaki davranışlarını, oluşabilecek yanlış yönelişlerini öğrenerek buna göre davranmalı. Öğretmen de çocuğun okul dışındaki davranışlarını en doğru olarak bu yolla öğrenmeli, incelemeli.
Ailenin öğretmenle sık temasları, daha samimi bir hava içinde birbirleriyle iyi anlaşmalarını sağlar. Öğretmen aile ilişkilerini öğrenciler çabuk sezer ve bundan da mutluluk duyarlar. Açıkçası öğretmen ile ailenin yapacağı işbirliği çocuk eğitimi bakımından olduğu kadar, sosyal eğitim bakımından da önemlidir.
Öğretmen aile ile yapacağı işbirliği sayesinde, çocuğun nasıl bir aileden geldiğini inceler; eğitimin başarısı için ihtiyaçlarının neler olacağını bu görüşmeler sonunda sağlayabilir. Okul ile ev şartlarının birlikte yürütülmesini, çocuğun okulda gördüğü ilginin evde de devam etmesini sağlar.
Çocuğun hatalarını, kendisine konuşmalarla anlatma ve açıklamanın, onu cesaretlendirmekle düzeltmenin mümkün olacağı ve çocuğa yardım için anlayış göstermenin fayda sağlayacağı velilere anlatılmalıdır.
Çocuğun oyun arkadaşlığı kurmasında öğretmen ailenin yardımcısıdır. Aileye çocuğun hangi arkadaşları seçtiğini tanımakta ve onların birbirlerine ilişki kurmalarını sağlama konusunda yol gösterir. Bu beraberlik çocuğun gruba katılmasına yardımcı olur. Birkaç çocuk bir arada bulundukları zaman oyalanmaları kolaylaşır. Onlar kendilerine göre oyunlarını daha kolaylıkla bulmuş olurlar. Böylece çocuklar sosyal yaşamın gerektirdiği düzgün davranışları da yaparak yaşayarak öğrenme fırsatını kazınırlar.
Bu arada velilere okulun çeşitli problemleri de anlatılarak hem onlar aydınlatılmalı, hem de işler paylaşılmış olacağından okulun başarısının artması sağlanmalıdır.
Ayrıca, birçok sınıf içi ve okul çalışmaları, ortak çalışmalar sonucuyla ortaya çıkarlar. Folklor, çeşitli oyunlar, piyes ve oyunlarda da olduğu gibi ünitelerin basamaklarla işlenişi, velilerle ve çevreyle, okul yönetimiyle kurulan ilişkilerde de görülüyor ki, tüm bunlar; bir öğretmenin ortak çalışma ve işbirliği anlayışına sahip bulunmanın anlamını kanıtlamaktadır.
Planlı ve düzenli çalışma:
İyi ve başarılı bir öğretmen, neyi nerde, ne zaman ve nasıl yapacağını bilmeli ya da tasarlamış olmalı. Plansız ve tasarısız yapılan çalışmalar sonunda başıboşluk, dağınıklık, öğrenme yerine, öğrenmede soğuma ve geriye doğru ket vurma sonucu öğretmen ve öğrenciyi şaşkın duruma düşürür.
Öğretmenin, her alandaki davranış özellikleri öğrencilerine yansıdığı gibi, eğer düzensiz plansız biriyse, bu konudaki dağınıklığı, çocukların üzerinde olumsuz biçimde etkilerini hissettirecektir. Dersliğin bir köşesine çöp bidonu atılmış, diğer bir köşesine süpürge, masanın üstünde kaplanmamış defter karışık buruşuk, dosyalar, kitaplar darmadağınık, sınıfın tabanı iyice kirlenmiş, kırık camlar… Böylesi bir sınıfın öğretmeni, yalnızca kendisine karşı suç işlemiş olmuyor, öğrencilerinin geleceğini de riske sokuyor.
Eğitim ve öğretimde dersler ve ders dışı etkinlikler kesinlikle planlı yürütülmelidir. Planlı yürütülmeyen çalışmaların hiçbir yere yararlı olamayacağı düşünülür.
Dersler, ders dışı etkinlikler kesinlikle planlı yürütülmeli, düzenli derli toplu oluşta da iyi örneklik edecek nitelikte olmalıdır öğretmen.
Taki Akkuş